Autobedrijf Taris en de lesauto.

Zonder lesauto geen rijles. Deze open deur is nodig omdat niet elke garage dit begrijpt.

Goed onderhoud van de lesauto is vanzelfsprekend nodig. Dat valt ook goed in de agenda te plannen.

Met het intensieve gebruik van de lesauto door allerhande leerlingen is het risico op defecten groter dan bij een personenauto die normaal gebruikt wordt. Als instructeur krijg je te maken met allerhande defecten. Kapotte katalysator, kapotte koppeling, ingeslagen raampjes, afgebogen ruitenwissers, lekke banden, botsinkjes met blikschade, etc.
Dat gebeurt ongepland. Dan is het zaak zo snel mogelijk alles weer goed op orde te hebben. Daarbij speelt de garage een grote rol.

Bij een grote garage lever je de auto in bij de receptie en moet je maar afwachten hoe lang het duurt voordat de auto weer klaar is. Al die tijd kun je niet lessen. Bovendien moet je klanten in het ongewisse laten: is de auto morgen klaar en kan de rijles dan doorgaan, of niet? En dan hopen dat de reparatie goed uitgevoerd is. Eenmaal moest ik onverrichterzake terug naar de garage omdat de bodemplaat niet goed vastgezet was en dreigde los te laten. Geen excuses en maar weer wachten.

Wat ben je dan blij met een garage die bij wijze van spreken dag en nacht voor je klaarstaat en afspraken nakomt. Alle lof voor Autobedrijf Taris. Voor mij en mijn leerlingen: Dirk. Heel wat keren heeft hij ons weer veilig en snel op weg geholpen. Terwijl hij de auto in orde maakte hadden wij tijd om bij te spijkeren over de banden, de bedieningsinstrumenten, of de vloeistoffen onder de motorkap. We noemden het altijd pitstops.

Vroeger werd voor de aanvang van het rij-examen altijd de werking van de verlichting gecontroleerd door de examinator. Remlicht, richtingaanwijzer en dergelijke. Constateerde hij een defect dan had je 5 minuten om het in orde te maken. Een kapot remlichtje vervangen is voor een leek een welhaast onmogelijke opgave.
Het overkwam me dus ook. Verlichting niet in orde. Crisis. Examen cancelen, of Dirk bellen. Zijn autobedrijf ligt om de hoek bij het CBR. Gebeld en gevraagd of hij het snel in orde wilde maken. Hij stond met 3 man klaar en hup, in een record tijd was het gefikst. Terug bij het CBR kregen we een ander probleem: de examenkandidaat was zoek. Die was van de zenuwen naar het toilet gemoeten.

Al met al: dank aan Autobedrijf Taris voor de jarenlange ondersteuning van de rijschool.