Rijles en CBR

In Zembla werd het CBR de maat genomen. O.a. op basis van informatie van een klokkenluider. En dan blijkt: als klant van het CBR heb je het niet makkelijk. Je betaalt een behoorlijk bedrag voor de diensten die je verplicht bent daar af te nemen. Een examen, een herkeuring, het verkrijgen van een verklaring van rijgeschiktheid. Voor de herkeuringen van 75+ ers is nu een oplossing gevonden. We maken er gewoon 76+ van. (Brief van min. C.van Nieuwenhuizen Wijbenga aan Tweede Kamer dd 18 juni 2019)
Maar wachttijden voor andere aanvragers blijven lang. Of het nu om het plannen van een examen gaat of om het plegen van een telefoontje.
Wanneer er geklaagd wordt is het antwoord van het CBR steevast dat de vraag veel groter is dan verwacht. Als een leerling tijdens het examen zo slecht vooruit zou kijken zou hij zeker zakken.

Deze situatie is het gevolg van bewuste managementkeuzes. De kosten moeten gedrukt en dat kan makkelijk door de personeelsformatie klein te houden. Het uitgespaarde geld wordt uitgegeven aan megalomane ICT systemen. Niemand die er iets aan kan doen: er is sprake van een monopolie.
De kwalijke gevolgen worden ten dele opgevangen door de rijscholen. Zij leggen geduldig aan hun leerlingen uit dat ze er ook niets aan kunnen doen. En rekenen de stijgende examenkosten door aan de leerlingen. Als reactie op Zembla komen er van de rijscholen steunbetuigingen aan de examinatoren. Maar de uitzending ging toch niet over de kwaliteit van de examinatoren?

Aan deze situatie zal niet snel iets veranderen . De onderlinge belangen en verwevenheden van CBR, rijscholen en opleidingsinstituten zijn te groot.
De politiek kan namens de klanten ingrijpen. Naar mijn idee door een eind te maken aan het CBR monopolie.

Daarom dit voorstel.
Het CBR wordt omgevormd tot een organisatie die lijkt op de Nederlandse Zorg Autoriteit. We noemen het: De Rij-Autoriteit. Zij ziet erop toe dat de rijscholen kwalitatief hoogwaardig werken tegen aanvaardbare kosten.
Examinatoren worden zelfstandig en leggen een eed af. Ze kunnen als ZZP-er werken maar ook maatschappen oprichten. Qua prijs, efficiëntie en werktijden kunnen ze met elkaar concurreren.
Wie betaalt, bepaalt. Dus de leerling kiest voor een examinator of voor een maatschap van examinatoren. Hij zal daarbij letten op prijs, beschikbaarheid, omgang met kandidaten en afhandeling van procedures.
De Rij-Autoriteit ziet erop toe dat aan alle wettelijke eisen voldaan wordt en kan zonodig boetes uitdelen aan de examinator of de rijschool.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.